vrijdag 17 augustus 2018

Picccadilly

 
Piccadilly Circus. JDB maakt tekeningen en etsen:
 
De tekening  PICCADILLY CIRCUS LONDON (A0205)
"Deze prachtige inkttekening werd in twee geplooid om na de oorlog terug naar België mee te brengen" (John DB)
 



 De ets PICCADILLY CIRCUS LONDRES (082) 1916 






Op het Internet vond ik: Piccadilly Circus. Londres - grande planche: The Friend Peter Bonnel - L'ami Peter Bonnel, 1916.

 




Het werk wordt van een hoger perspectief getekend. JDB zou een kamer gebruiken van het warenhuis Swan en Edgar. We zien een impressie van een regenachtige dag aan het Piccalilly Circus. Tussen de gebouwen bewegen de mensen -  voorgesteld  als spatten in een ruimte.
Centraal op het plein staat (sinds 1893, ondertussen verplaatst) een fontein van de Griekse god Anteros, de tweelingbroer van Eros, god van de liefde. De fontein is bekend onder de naam Eros. Hoewel officieel heet ze de Shaftesbury Memorial ter nagedachtenis van een Lord die zich inzette voor het afschaffen van de kinderarbeid.
Onderaan tekent JDB  een man  met paraplu die dezelfde stap lijkt te maken als het beeld in de hoogte. In elke geval blijken ze beiden bijna uit te glijden.









In het midden van de ets/tekening zien we een drukke stad in beweging. JDB moest de tekening plooien toen hij later terug naar België kwam, een plooi die nog steeds te zien is.
Op die lijn in het midden zien we haastige mensen, een fietser en wachtende mensen bij twee bussen. Op de rechterbus zien we een aankondiging van het nieuws van de dag: Camden Town Damaged. Er zijn rellen uitgebroken tegen handelszaken en huizen van burgers die ervan beschuldig worden Duits(gezind) te zijn. Rechtsboven zien we ook nog een betoging, waarschijnlijk anti-Duits.[RS1]  De verontwaardiging over het barbarisme van de Duitsers wordt in Engeland voortdurend aangewakkerd.
Op de linkerbus zien we ook een aankondiging maar van een toneelstuk The Three Daughters of Monsieur Dupont (1897) van de Franse toneelschrijver Eugene Brieux (1858-1932) dat in die periode in Londen gespeeld wordt.
Ondanks alles: Life goes on… op Piccadilly Circus.  
Bovenaan rechts zien we vaag mensen op een terras.[RS2] 
Het is één van de weinige keren dat JDB auto’s en fietsen afbeeldt (zie ook vaag links naar de fontein). Tekening en ets lijken vluchtig gemaakt en die vluchtigheid is ook het thema.
Hij vloekt bij allerhande vergissingen (Naegels 93). Herbeginnen was niet mogelijk in Londen gezien de hoge prijzen van het etsmateriaal.
Men wijst op de invloed van het impressionisme en specifiek van Whistler (Chabot 140).
We krijgen een beeld van het moderne jachtige stadsleven en dat wordt beklemtoond door het tegenovergestelde onderaan. Hier lijkt de tijd stil te staan. Een ingedommelde man op een koets met uitgemergeld paar. Wachtend. Het werk leest als een confrontatie tussen de modernisering en het verleden. Nostalgisch maar ook wel met humor in beeld gebracht. 


 [RS1]check

 [RS2]checken

`


55. De Bruycker's two scenes of Piccadilly Circus were done from the windows of the
Swan and Edgar store, not from the street, see Bonnel, "Herinneringen aan Juul de
Bruycker," p. 1058.



 J.D.B. 084 PICCADILLY CIRCUS A LONDRES. P.P 1916 
 








Drukte op Piccadilly Circus (1918) van Léon De Smet:  



PICCADILLY CIRCUS, LONDON, 1917 van Léon De Smet




https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/007/062/RUG01-002007062_2013_0001_AC.pdf
“De periode in Londen geeft een nieuwe wending aan het werk van De Bruycker. Uit zijn etsen van Piccadilly Circus(fig. I.3.14) blijkt dat hij de nadruk legt op het momentane en vluchtige van de atmosfeer. In de compositie van de ets spelen de lege delen een even belangrijke rol als de getekende. De mensen worden vluchtig getekend als bewegende spatten."

RS: relateren van het werk van Léon DS met het werk van JDB





PS
1908 - First electrical advertisements appear, with Perrier the first brand to be illuminated



 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...