Piccadilly Circus. JDB maakt tekeningen en etsen:
De tekening PICCADILLY CIRCUS LONDON (A0205)
De ets PICCADILLY CIRCUS LONDRES (082) 1916
Op het Internet vond ik: Piccadilly Circus. Londres - grande planche: The Friend Peter Bonnel - L'ami Peter Bonnel, 1916.
Het werk wordt
van een hoger perspectief getekend. JDB zou een kamer gebruiken van het
warenhuis Swan en Edgar. We zien een
impressie van een regenachtige dag aan het Piccalilly Circus. Tussen de
gebouwen bewegen de mensen - voorgesteld als
spatten in een ruimte.
Centraal op het
plein staat (sinds 1893, ondertussen verplaatst) een fontein van de
Griekse god Anteros, de tweelingbroer van Eros, god van de liefde. De fontein is
bekend onder de naam Eros. Hoewel officieel heet ze de Shaftesbury Memorial ter nagedachtenis van een Lord die
zich inzette voor het afschaffen van de kinderarbeid.
Onderaan tekent JDB een man met paraplu die dezelfde stap lijkt te
maken als het beeld in de hoogte. In elke geval blijken ze beiden bijna uit te
glijden.
In het midden
van de ets/tekening zien we een drukke stad in beweging. JDB moest de tekening
plooien toen hij later terug naar België kwam, een plooi die nog steeds te zien
is.
Op die lijn in
het midden zien we haastige mensen, een fietser en wachtende mensen bij twee
bussen. Op de rechterbus zien we een aankondiging van het nieuws van de dag: Camden Town Damaged. Er zijn rellen
uitgebroken tegen handelszaken en huizen van burgers die ervan beschuldig worden
Duits(gezind) te zijn. Rechtsboven zien we ook nog een betoging, waarschijnlijk
anti-Duits.[RS1] De verontwaardiging over het barbarisme van
de Duitsers wordt in Engeland voortdurend aangewakkerd.
Op de linkerbus
zien we ook een aankondiging maar van een toneelstuk The Three Daughters of Monsieur Dupont (1897) van de Franse
toneelschrijver Eugene Brieux (1858-1932) dat in die periode in Londen gespeeld
wordt.
Ondanks alles:
Life goes on… op Piccadilly Circus.
Bovenaan rechts
zien we vaag mensen op een terras.[RS2]
Het is één van
de weinige keren dat JDB auto’s en fietsen afbeeldt (zie ook vaag links naar de
fontein). Tekening en ets lijken vluchtig gemaakt en die vluchtigheid is ook
het thema.
Hij vloekt bij allerhande vergissingen
(Naegels 93). Herbeginnen was niet mogelijk in Londen gezien de hoge prijzen
van het etsmateriaal.
Men wijst op de invloed van het
impressionisme en specifiek van Whistler (Chabot 140).
We krijgen een
beeld van het moderne jachtige stadsleven en dat wordt beklemtoond door het
tegenovergestelde onderaan. Hier lijkt de tijd stil te staan. Een ingedommelde man
op een koets met uitgemergeld paar. Wachtend. Het werk leest als een
confrontatie tussen de modernisering en het verleden. Nostalgisch maar ook wel
met humor in beeld gebracht.
`
55. De Bruycker's two scenes of Piccadilly Circus were done from the windows of the
Swan and Edgar store, not from the street, see Bonnel, "Herinneringen aan Juul de
Bruycker," p. 1058.
Swan and Edgar store, not from the street, see Bonnel, "Herinneringen aan Juul de
Bruycker," p. 1058.
J.D.B. 084 PICCADILLY CIRCUS A LONDRES. P.P 1916
PICCADILLY CIRCUS, LONDON,
1917 van Léon De Smet
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/007/062/RUG01-002007062_2013_0001_AC.pdf
“De
periode in Londen geeft een nieuwe wending aan het werk van De Bruycker. Uit
zijn etsen van Piccadilly Circus(fig. I.3.14) blijkt dat hij de nadruk legt op
het momentane en vluchtige van de atmosfeer. In de compositie van de ets spelen
de lege delen een even belangrijke rol als de getekende. De mensen worden vluchtig
getekend als bewegende spatten."
RS: relateren van het werk van Léon DS met het werk van JDB
PS
1908 - First electrical advertisements appear, with Perrier the first brand to be illuminated
Geen opmerkingen:
Een reactie posten