De figuren vooraal zijn typisch voor JDB: een verminkte man die in het licht getoon wordt. Kan JDB zonder een knipoog die de hele plaats uiteindelijk iets ironisch geeft.
Verder vooraan: armoede. Het gewriemel.
"Op de gevel van het huis is een opschrift "hel" aangebracht" (Callebaut).
"Jules De Bruycker etste dit huis onder de naam van het huis van Jan Palfijn, de uitvinder van de verlostang die in feite verder in de straat woonde.
Op de gevel ziet u zes werken van barmhartigheid.Voor het zevende werk, de dorstigen laven, diende u gewoon binnen te gaan in het café."
Voorgevel van het huis "de Fluitspeler" van Jan Palfijn | onbekend - Europeana Collections
PS
=================================================
Huis
van Palfyn (Nels - Serie 33 nr 11 – 1905)
PS
Sugg toont ons hier een van de meest gefotografeerde hoekjes van Gent.
We zien de Zuivelbrug met achteraan twee fraaie gevels, waarvan één op
de hoek van de Kraanlei en de Rodekoningstraat, de belangrijkste
toegangsstraat tot de Patersholbuurt.
H 34 B 23
In
de ets La Maison Jan Palfijn (1912) (046)
tekent JDB een beeld van het historische Gent vanop de Zuivelbrug met zicht op
een deel van de Kraanlei en een straatje dat naar het Patershol leidt. Vooraan
is een groepje druk doende mensen afgebeeld maar het licht leidt onze blik naar
de gevels van de twee huizen en het straatje. En het kreupel mannetje staat in
schril contrast met de twee woningen.
Het gaat om twee huizen met barokgevels uit de 17de
eeuw. Een periode toen er in Gent niet zoveel gebouwd werd. Het hoekhuis
(Kraanlei 81 en de Rodekoningstraat) (uit 1661)* (checken de 1 als 7 gelezen)
is bekend als ‘De Fluitspeler’ of
‘Het Vliegend Hert’. Het gebouw heeft vele commerciële functies gehad, maar
vanaf 1892 – dus ook op het moment dat JDB de plek tekende - zou er reeds een
café gehuisvest zijn: De Hel. Nochtans heeft JDB zijn ets Jan Palfijn genoemd. Dat laatste kan gebeurd zijn op basis van een
ansichtkaart van Sugg).

Op de gevels van het huis links (Kraanlei 79) zien de 6
Werken van Barmhartigheid: de hongerigen spijzen, de naakten kleden, de
vreemdelingen herbergen, de gevangenen verlossen, de zieken bezoeken. Dit zijn
inderdaad de zes werken die in het evangelie worden besproken maar later worden
er dat zeven in de catechismus en wordt daar aan toegevoegd: de doden begraven
(*checken: staat er een urn op het dak?).
Het beeld van de twee huizen mag dan vandaag een
ansichtkaart geworden zijn maar op het moment dat JDB deze huizen tekende waren
ze duidelijk aan restauratie toe. Het Vliegend Hert/ De Hel wordt gerestaureerd
rond rond 1917-1918 en in 1931 door de archtitect Armand Janssens en de
terracotta’s worden vervangen door kopieën.
Verder is op deze ets ook het café In de Philiippine zichtbaar waar JDB een aquarel van maakt Coin de Rue (in Philippine). “Het
was door dit café dat alles begon” (John)
Hoe archtitecturaal waardevol beide beide huizen op de
Kraanlei ook waren, het valt op dat JDB graag huizen in verval tekende.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten