maandag 6 augustus 2018

Palfijn

De ets J.D.B. 046 LA MAISON JAN PALFIJN 1912



De figuren vooraal zijn typisch voor JDB: een verminkte man die in het licht getoon wordt. Kan JDB zonder een knipoog die de hele plaats uiteindelijk iets ironisch geeft. 

Verder vooraan: armoede. Het gewriemel. 




"Op de gevel van het huis is een opschrift "hel" aangebracht" (Callebaut). 



Foto website John DB.
"Jules De Bruycker etste dit huis onder de naam van het huis van Jan Palfijn, de uitvinder van de verlostang die in feite verder in de straat woonde.
Op de gevel ziet u zes werken van barmhartigheid.Voor het zevende werk, de dorstigen laven, diende u gewoon binnen te gaan in het café."


 Voorgevel van het huis "de Fluitspeler" van Jan Palfijn | onbekend - Europeana Collections









PS

000 COIN DE RUE (IN PHILIPPINE)
Dit is een originele foto van café Philippine welke zich bevindt op de hoek van de Corduwaniersstraat en de Rode Koningstraat. De aquarelle staat onder het nummer 000. Het café is ook zichtbaar op de rechterkant van de ets "Het huis van Jan Palfijn". Corduwaniersstraat komt van het woord cordonnier. De Gentenaars in de jaren 1850 maakten er corduwaniers van (John). 
b



=================================================

Huis van Palfyn (Nels - Serie 33 nr 11 – 1905)


 






PS
Sugg toont ons hier een van de  meest gefotografeerde hoekjes van Gent. We zien de Zuivelbrug met achteraan twee  fraaie gevels, waarvan één op de hoek van de Kraanlei  en de Rodekoningstraat, de belangrijkste toegangsstraat  tot de Patersholbuurt.




000 COIN DE RUE (IN PHILIPPINE)
Coin de rue (In Philippine)
H 34 B 23







In de ets La Maison Jan Palfijn (1912) (046) tekent JDB een beeld van het historische Gent vanop de Zuivelbrug met zicht op een deel van de Kraanlei en een straatje dat naar het Patershol leidt. Vooraan is een groepje druk doende mensen afgebeeld maar het licht leidt onze blik naar de gevels van de twee huizen en het straatje. En het kreupel mannetje staat in schril contrast met de twee woningen.  
Het gaat om twee huizen met barokgevels uit de 17de eeuw. Een periode toen er in Gent niet zoveel gebouwd werd. Het hoekhuis (Kraanlei 81 en de Rodekoningstraat) (uit 1661)* (checken de 1 als 7 gelezen) is bekend als ‘De Fluitspeler’ of  ‘Het Vliegend Hert’. Het gebouw heeft vele commerciële functies gehad, maar vanaf 1892 – dus ook op het moment dat JDB de plek tekende - zou er reeds een café gehuisvest zijn: De Hel. Nochtans heeft JDB zijn ets Jan Palfijn genoemd. Dat laatste kan gebeurd zijn op basis van een ansichtkaart van Sugg).
137-Pont-de-Laitage-et-Maison-de-Jean-Palfyn-490x763.jpgAlbert Sugg (1869-1936) gaf zichtkaarten uit over vele plaatsen in België, waaronder Gent. Hij was geen drukker en ook geen fotograaf. Wat de fotografie betreft deed hij vaak een beroep op de Gentse fotograaf Edmond Sacré (1815-1921). Zo pubiceerde Sugg de Serie 1 van 363 doorlopende genummerde postkaarten (tussen 1900 en 1908). Eén van die Suggkaarten waarop de Kraanlei (De Hel) te zien is vermeldt dat Jan Palfijn (1650-1730)  in dit huis zou gewoond hebben.  Dat blijkt een vergissing die we dus ook bij JDB vinden,  misschien onder invloed van zo’n Sugg ansichtkaart. 

Op de gevels van het huis links (Kraanlei 79) zien de 6 Werken van Barmhartigheid: de hongerigen spijzen, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de gevangenen verlossen, de zieken bezoeken. Dit zijn inderdaad de zes werken die in het evangelie worden besproken maar later worden er dat zeven in de catechismus en wordt daar aan toegevoegd: de doden begraven (*checken: staat er een urn op het dak?).
Het beeld van de twee huizen mag dan vandaag een ansichtkaart geworden zijn maar op het moment dat JDB deze huizen tekende waren ze duidelijk aan restauratie toe. Het Vliegend Hert/ De Hel wordt gerestaureerd rond rond 1917-1918 en in 1931 door de archtitect Armand Janssens en de terracotta’s worden vervangen door kopieën.
Verder is op deze ets ook het café In de Philiippine zichtbaar waar JDB een aquarel van maakt Coin de Rue (in Philippine). “Het was door dit café dat alles begon” (John)
Hoe archtitecturaal waardevol beide beide huizen op de Kraanlei ook waren, het valt op dat JDB graag huizen in verval tekende.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...