Honoré Daumier (1808-1879)
Hij werkt mee aan het blad La Caricature. Zijn spotprenten
brengen hem in de gevangenis. Hij werkt ook voor het Parijse dagblad Charivari,
waar zijn zedentaferelen publiceert
Daumier is ook schilder, tekenaar en beeldhouwer.
Daumier:
Honoré Daumier was een kronikeur van de de impact van de industrialisatie
in het 19de eeuws Parijs. Zo maakte hij een lithografie over de
reizigers in derde klasse, en bewerkte dit thema later tot een aquarel en
schilderij
“As a graphic artist and painter, Daumier chronicled the
impact of industrialization on modern urban life in mid-nineteenth-century
Paris. Here, he amplifies the subject of a lithograph made some ten years
earlier: the hardship and quiet fortitude of third-class railway travelers.
Bathed in light, the nursing mother, elderly woman, and sleeping boy emanate a
serenity not often associated with public transport. Unfinished and squared for
transfer, this picture closely corresponds to a watercolor of 1864 (Walters Art
Museum, Baltimore) and a roughly contemporary oil (National Gallery of Canada,
Ottawa), but the sequence of the compositions remains unresolved.
Zie de werken over stations en spoorwegen:
Zie de werken over stations en spoorwegen:
"In such works Daumier captured the essence of the whole
disease of collecting, and it is appropriate that the present example should
have been owned by the great collector Constantine Alexander Ionides, who gave
it to the Victoria and Albert Museum with other fine examples of Daumier's
work, including a notable 'Railway Waiting Room'."



Geen opmerkingen:
Een reactie posten