maandag 20 augustus 2018

Brangwyn & Wereldoorlog 1


Brangwyn almost immediately joined in this relief effort by designing posters aimed at publicising the plight of the refugees and raising money for them. This small exhibition at the William Morris Gallery in Walthamstow, north London, takes its title from a poster he made for the Belgian & Allies Aid League titled, ‘Will you help these sufferers from the war to start a new home: Help is better than sympathy’.:





 

 

De overheids zette een initiatief op van 'War Artists" die ingezet worden om propaganda te voeren tegen Duitsland. Brangwyn behoorde niet tot die groep maar hij onderscheidde zich wel tijdens de oorlogsjaren door zijn engament voornamelijk in het maken van posters die als propaganda tegen de Duitse oorlogsvoerders was gericht. Zijn naam staat als icoon voor dit engament van kunstenaars, zijn stijl heeft echter weinig weinig van wat men misschien verwacht van propaganda: de soldaten zien er niet heroïsch uit maar eerder grotesk en als 'gargoyles'. Hij focuste op de slachtoffers en vernietiging van historische gebouwen in België. vernietiging van België

As with much popular art of the period the images are made of strong, thick lines, confidently sketched in a bold extrovert style but with an unusual intensity of light and shade, of chiaroscuro, which gives them a tremendous dramatic immediacy.

  

The Great War is one of the horrible proofs of this rule – by the fourth and final year the mood on both sides was bitter and unforgiving.

This is the background to the most notorious poster, Put strength into the final blow, which depicts an Allied soldier bayoneting a German in the neck. Legend has it that the image was so incendiary that the German Kaiser put a price on Brangwyn’s head – but it was also criticised here in Blighty for its bloodthirstiness.
‘Put strength in the final blow’ by Frank Brangwyn (1918)

===================================================================
Via privé initiatief werden posters gesponsord. Voor de London Electric Railways maakte Brangwyn een poster (1916):







Hij maakt een 80tal posters in het kader van WO1 maar hij werd geen officiële ‘war artist’. Hij kreeg zelfs last met de cartoon: “Put Strength in the Final Blow: Buy War Bonds”. Zowel de Britten als de Duitsers bleken geschoffeerd. De Kaiser zou zelfs een prijs op zijn hoofd gezet hebben.





Frank Brangwyn maakte tijdens de Eerste Wereldoorlog 80 ontwerpen voor affiches en een enkel oorlogsschilderij (Tank in Action)
Zijn affiche Put strength in the final Blow, Buy War Bonds werd geweigerd door het War Office. De brutale manier waarop de Tommy met zijn bajonet de vijand neersteekt wordt nog versterkt door de expressie van het slachtoffer en het gebruik van clair-obscur.






Gunners (Brangwyn)




Mater Dolorosa Belgica




PS
Brangwyn states in 1917 that Will Dyson's cartoons were "an international asset to this present war." His exhibition of "War Satires" in 1915 was followed by him being appointed an Australian official war artist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...