vrijdag 14 juni 2019

Roose: Steen

Bieke Roose, Steen


Een meester-metselaar en zijn dochter vechten voor hun droom in middeleeuws Gent
Het jaar 1225. Meester-metselaar Martin d’Antoing trekt met zijn metselaars en steenhouwers weg van de burcht te Coucy, op naar het noorden. Hij wil werken in een van de grootste en meest welvarende steden van Europa, Gent. De plannen die hij het schepencollege voorlegt, getuigen van een vernieuwende geest en een grote vakbekwaamheid. Martin beschikt over organisatietalent en leiderschap, een vereiste voor wie wil bouwen aan een grote kerk.
Toch loopt niet alles van een leien dakje. De edelman Enguerrand de Coucy voelt zich door Martin in de steek gelaten en laat hem najagen tot in Gent. De bouw van de kerk blijft niet gespaard van ongeluk en ook de vreemde verhouding met de nieuwe stadsadel, de Gentse patriciërs, blijft niet zonder gevolgen voor Martins gezin.
Zijn dochter Anna heeft het scherpe verstand van haar vader geërfd, maar in een samenleving waarin vrouwen tweederangs zijn en maar weinig mensen boeken in hun bezit hebben, kan ze geen kanten op. Ze is de oogappel van de metselaar en de warme band tussen vader en dochter is als een baken in een harde wereld waarin ieders rol is vastgelegd. Met dezelfde vastberadenheid als haar vader vecht Anna voor haar levensdroom: het verwerven van kennis. En dat vraagt een hoge tol.
Bieke Roose (1958) studeerde geschiedenis aan de UGent en werkte als leerkracht geschiedenis. Ze publiceerde eerder boeken voor jongeren. Dit is haar eerste historische roman.
Als echte Gentse vatte ze van kindsbeen af een diepe liefde op voor het historisch erfgoed van haar stad. De vakbekwaamheid en de gedrevenheid van de harde werkers die de monumenten eeuwen geleden deden verrijzen, fascineerden haar. Met groot respect voor de geschiedenis en een even groot inlevingsvermogen in het leven van de middeleeuwse mensen, schreef ze dit boek. Het is een ode aan de passie en het vernuft van zij die onbekend wilden blijven, maar van wie het handwerk de tijd heeft overleefd.
ISBN: 
9789462420991
Auteur: 
Bieke Roose
 
 
Historische roman over de bouw van de Sint-Niklaaskerk - AVS Oost-Vlaamse Televisie



De toren van de Sint-Niklaaskerk is één van de drie torens in Gent. Maar volgens de Gentse auteur Bieke Roose is de kerk het meest inspirerende gebouw in het middeleeuwse stadscentrum. Met haar historische roman Steen, neemt ze de lezer mee naar de dertiende eeuw, de tijd dat de Sint-Niklaaskerk werd gebouwd.   
 
 
 

 


woensdag 29 mei 2019

Cotman: Kunstwereld 1880-1914

Vriend Spencer (Frank Cotman) schreef ooit (1987) een proefschrift over schilders in Gent (1880-1914). Precies de periode waarin JDB opgroeide en kunstenaar werd.


Frank Cotman,  WANT ER KOMEN ANDERE TIJDEN ... OVER SCHILDERS EN DE GENTSE KUNSTWERELD 1880-1914. Ugent.






"Ze zijn echter allemaal ontstaan uit de belangrijke 'Cercle Artistique et Littéraire' (CAL) gesticht in I879. De bestuursleden van de CAL behoren prak-tisch allemaal tot de liberale franssprekende industriële Gentse burgerij. De kunstenaars-bestuursleden zaten haast allemaal op de academische lijn. Er zitten ook heel wat leraars van de Gentse Academie bij : Polidoor Allaert, Constant de Bruycker, Jean Delvin, Armand Heins, Louis Maeterlinck, Louis Van Biesbroeck. Buitenbeentjes binnen het bestuur zijn Albert Baertsoen en Gustaaf Den Duyts maar die komen dan weer uit belangrijke liberale families. (20)"

dinsdag 28 mei 2019

Drukkerij/grafiek


 Interessante tentoonstelling in Gent (MIAT). Permanent.

DRUKKERIJAFDELING | Industriemuseum





Drie eeuwen grafische industrie

Ontdek de gloednieuwe én uitgebreide drukkerijafdeling van het Industriemuseum.

De afdeling neemt je mee naar de drukkerijen van weleer. Een wervelende reis doorheen drie eeuwen grafische industrie. Van 1750 tot vandaag. Fascinerende foto’s, knap drukwerk, sierlijke letters en imposante drukpersen laten je proeven van de grafische (r)evoluties van de voorbije eeuwen. Geen typische tijdlijn vol historische ijkpunten, maar een interactieve, met verhalen doorspekte expo.


De collectie van het Industriemuseum is ronduit indrukwekkend!

Gepassioneerde vakmensen en vrijwilligers hebben doorheen de jaren de vele drukpersen gerestaureerd en onderhouden, waardoor de meeste machines vandaag opnieuw draaien. Je vindt hen regelmatig op één van de maakplekken, waar ze diverse druktechnieken en -machines demonstreren.

Doorheen de tentoonstelling maak je ook je eigen minizine. 

zaterdag 25 mei 2019

Van Campenhout

Als Jules D.B. bijna dagelijks brieven stuurde naar zijn drukker Van Campenhout schrijft hij het meest -

VAN CAMPENHOUT
IMPRIMEUR D’ART
23 RUE DU CONSEIL
BRUXELLES




Soms gebruikte hij ook -

MONSIEUR VAN CAMPENHOUT
TAILLE DOUCIES
23 RUE DU CONSEIL
/XELLES

Wat inhoudt, dat Van Campenhout een, heel grote rol speelde in de manier van het drukken van de werken.

(John DB)?

dinsdag 21 mei 2019

Albrecht Rodenbach: Klokke

Klokke Roeland van Albrecht Rodenbach

Voorzang.

Boven Gent rijst
eenzaam en grijsd
't oud Belfort, zinbeeld van 't verleden,
Somber en grootsch,
steeds stom en doodsch,
treurt de oude Reus op 't Gent van heden.
Maar soms hij rilt
en eensklaps gilt
zijn bronzen stemme door de stede.

Toezang.

Trilt in uw graf, trilt, gentsche helden,
gij, Jan Hyoens, gij, Artevelden:
 ‘mijn name is Roeland, 'k kleppe brand
en luide storm in Vlaanderland.’

Voorzang.
Een bont verschiet
schept 't bronzen lied
prachtig weêrtooverd mij voor de oogen;
mijn ziele erkent
het oude Gent;
't volk komt gewapend toegevlogen.
't Land is in nood:
 ‘Vrijheid of dood!’

De gilden komen aangetogen.

Toezang.
'k Zie Jan Hyoens, 'k zie de Artevelden,
en stormend roept Roeland den helden:
 ‘mijn name is Roeland, 'k kleppe brand
en luide storm in Vlaanderland.’
Voorzang.

O heldentolk,
O reuzenvolk,
O pracht en macht van vroeger dagen;
O bronzen lied,
'k wete uw bedied,
en ik versta 't verwijtend klagen.
Doch wees getroost:
zie 't oosten bloost
en Vlaandrens zonne gaat aan 't dagen.

Toezang.
Vlaandren die Leeu! Tril, oude toren,
en paar uw lied met onze koren:
zing: ‘Ik ben Roeland, 'k kleppe brand
luide triomfe in Vlaanderland.’

Opgenomen in het populaire liedboek:



 

zondag 19 mei 2019

Ensor Viswijven

De melancholische viswijven | MSK Gent





In 2015 ging er in veilinghuis Sotheby’s New York een uitzonderlijk schilderij van de Oostendse schilder James Ensor onder de hamer. Het kunstwerk, getiteld Les Poissardes mélancoliques en afkomstig uit de verzameling François Franck, één van de mecenassen van Ensor, is een belangrijk werk in het oeuvre van de kunstenaar. De schilder vermengt er namelijk twee van zijn geliefde thema’s in: de volkse types uit de vissersbuurt van zijn thuisstad en de groteske skeletten die in veel van zijn andere schilderijen voorkomen. Het werk was bovendien niet enkel opvallend om kunsthistorische redenen. Met een verkoopprijs van bijna 7.000.000 USD was het meteen ook het duurst verkochte werk van Ensor ooit op de open markt.

Bruikleen in Gent

Gezien de onbetwistbare hoge kwaliteit, de levendige stijl en de boeiende iconografie heeft het schilderij alle troeven om de kunst van Ensor nog meer geliefd te maken bij het Belgische en, bij uitbreiding, Europese publiek. De nieuwe eigenaar ging daarom op zoek naar de ideale plaats om het tentoon te stellen, en het MSK stelde zich kandidaat om het werk een nieuw tijdelijke thuis te bieden. Vanaf het najaar 2016 kreeg het museum het uitzonderlijke werk ook in bruikleen. De eigenaar deelde immers de mening dat het werk perfect past tussen de schilderijen van Ensor en zijn tijdgenoten die al in het Gentse museum te zien zijn. 

vrijdag 17 mei 2019

Hellens En Ville Morte


Titel

Hellens' debuut En ville morte (1906), dat als ondertitel Les scories. Scorries wordt wel eens vertaald als ‘het schuim’ en doet als woord denken aan het Nederlandse schorremorrie. In elk geval heeft het woord een negatieve bijklank.  

Partie mauvaise, inutile ; déchet : Des scories dénaturent ce texte.

B. − Par métaphore ou au figuré Partie d’une chose ou plus rarement d’un être, concret ou abstrait que l’on considère comme sans valeur, de qualité médiocre ou mauvaise et que l’on élimine. Synonyme déchet, résidu.Les scories d’une époque, du progrès; débarrasser, nettoyer, purifier quelque chose de ses scories. Je rêvais des réformes futures, où la philosophie du christianisme, dégagée de toute scorie superstitieuse (…) resterait la grande école de l’humanité (Renan, Souv. enf., 1883, page 311).Pour ce prince [le futur Régent] (…) M. de Saint-Simon (…) ne veut connaître que l’être généreux et fin, caché sous les scories du roué (La Varende, Saint-Simon, 1955, page 35).
En particulier Synonyme de impureté.Le guichet de cette porte, bouché par des scories semblables à celles que les restaurateurs inventent pour vieillir des bouteilles adultes (Balzac, Cous. Pons, 1847, page 176).Le silence est le lieu d’élection des évolutions d’âme. Dès que l’entraînement du verbe disparaît, l’immobilité se fait, les scories gagnent le fond, et les clartés se lèvent (Estaunié, MmeClapain, 1932, page 249).

Hellens en JDB flaneren door de stad en worden getroffen door het verdwijnen van het oude vergeten Gent (tenminste voor Hellens)





Illustratie voor En Ville Morte van Franz Hellens
Organisatie
Museum voor Schone Kunsten Gent
Objectnaam
potloodtekening lavis
Objectnummer
1932-ET-1
Collectie
prentenkabinet
Vervaardiger
Jules De Bruycker (ontwerper)
Materiaalbeschrijving
potlood en contépotlood, gewassen, op papier

Broodzakken

  Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...