dinsdag 5 juli 2022

Ingels

 Ingels werd geboren in de Gentse volksbuurt de Brugse Poort. Hij verbleef en werkte vanaf 1913 in Drongen. Hij kreeg zijn artistieke opleiding in de ateliers van Domien Van den Bossche, Hypolyte Leroy, Louis Tijtgadt en Jean Delvin. Vanaf 1900 was hij leraar tekenen en beeldhouwkunst aan de Gentse academie.

Als zoon van een slager was hij goed vertrouwd met de anatomie van vele dieren. Hij was dan ook bij uitstek een dierenschilder, met sterke voorkeur voor werkende paarden en windhonden. Hij bestudeerde ook wilde dieren in het circus. Zijn olifantenbeelden tonen een heroisch expressionisme en zijn representatief voor zijn exuberante levensstijl. Samen met grootmeester Constant Permeke had hij een atelier in het Gentse Sint-Elisabethbegijnhof.

Aanvankelijk liet hij een huis met atelier bouwen in de toenmalige Statiestraat (nu Drongenstationstraat 16). Het merkwaardige huis was ontworpen door architect Oscar Van Voorde. De versiering boven de ingangsdeur, twee pauwen voorstellend, was van zijn hand. Later liet hij een alleenstaande woning bouwen in de huidige Domien Ingelsstraat. De zonnewijzer op de voorgevel en de windhond met drinkbak voor het huis, zijn het werk van de meester.

Domien Ingels was getrouwd met schilderes Marie-Louise Pauwaert. Ook zijn dochter Rosa beoefende de schilderkunst. Hij overleed door een verkeersongeval in Bachte-Maria- Leerne op 16/11/1946 en werd in Drongen begraven.

Het Pand

 1921 

Uit een volgende brief, gedateerd 27.12 (ditmaal opnieuw gericht aan “Mon cher Ami”), blijkt ook dat JDBr ondertussen eindelijk een atelier gevonden heeft, nl. in het oude Dominicanenpand naast de Sint-Michielskerk in Onderbergen: “L’entrée est à côté de l’Eglise, deuxième porte à droite, monter trois escaliers, cogner rude[ment] sur la porte à gauche sur laquelle se trouvent des pancartes avec plusieurs noms”. RVH mag hem daar komen bezoeken, maar verder bezoek schuwt JDBr als des duivels: “Le temps file et je n’ai plus qu’un petit mois pour terminer bien de choses ici! Je dois littéralement faire le Mort ici ... vu toutes les visites”. Onder die bezoeken is er ook die “visite imprévue de Van de Woestijne”, waarmee zeer waarschijnlijk Karel bedoeld is. (Huys)





zondag 5 juni 2022

Masereel

 

Op donderdag 15 juni 2017 werd ‘Les mains libres’ of ‘De handen vrij’, een nieuwe documentaire over Frans Masereel, vertoond in Studio Skoop. De reacties waren unaniem erg lovend. De documentaire is nu verkrijgbaar op dvd.

Jérôme Laffont, een jonge Franse regisseur die in Brussel woont, slaagt erin zijn publiek van het begin tot het einde te boeien. Op een vrij directe manier gaat hij een imaginair gesprek aan met Masereel. Hij veegt daarbij zijn voeten aan de hedendaagse regels van de documentaire, opgelegd door televisie en zogezegd tegemoetkomend aan de wensen van het publiek. De film is lang voor een documentaire, het ritme is traag en de montage allesbehalve flitsend. De kijker krijgt rustig de tijd om het werk van Masereel te bekijken, niet gestuurd door de camera of door de montage. Hieruit blijkt een groot respect van Laffont voor zowel Masereel als voor de kijker.

De interviews zijn stuk voor stuk erg boeiend en de keuze van de geïnterviewden - Laffont trekt met de beeldroman 'Le soleil' bijvoorbeeld naar straatarme zigeuners in Noord-Frankrijk - niet altijd voor de hand liggend. Uiteraard zijn ook de houtblokken, sedert enkele jaren het trotse bezit van Amsab-ISG, prominent aanwezig.

Het resultaat is een warme, poëtische, ontroerende film die doordringt tot de kern van Masereels werk.

De film werd ook uitgebracht op dvd en is verkrijgbaar via orders@amsab.be aan € 15 (excl. verzendkosten)

Er is Nederlandse, Engelse en Duitse ondertiteling.

L'AMATEUR D'ART


A.041 ROMMELMARKT VRIJDAGSMARKT TE GENT // L'AMATEUR D'ART (1912)


Verzamelaar, kunstliefhebber
de markt als een plek voor verzamelaars zonder geld, veroordeeld tot prullaria...

Check: Masereel ?

 




A.277 EEN VAN JULES DE BRUYCKER'S SPIRITUELE TEKENING



* check John

zaterdag 4 juni 2022

Dhondt-Dhaenens checken


Tekening 2


1870—1945

De Schilder Arthur Willaert, 1906

395 x 357 mm

Afgebeeld is hier Arthur Willaert (1875-1942), één van de drie schilderende broers uit Gent: Arthur, de dierenschilder Raph-Robert en de meer bekende stadsschilder Ferdinand. Arthur koos aanvankelijk voor een loopbaan in de muziek, maar op aansporing van zijn broers werd hij een verdienstelijk landschap- en marineschilder. Hij was stichtend lid van de Fédération Nationale des Artistes, Peintres et Sculpteurs (Gent, 1.10.1922). Om zich te onderscheiden van zijn broers signeerde Arthur Willaert met het gekunstelde Trealliw, het anagram van zijn achternaam.

P.B.

https://erfgoedinzicht.be/collecties/detail/0d85bfb5-05d4-5200-996a-d848d3882f6b/media/434cd8b5-0f11-3ec8-02ea-1ce440147874

 

·  Titel

De Schilder Arthur Willaert 

·  Organisatie

MDD (Museum Dhondt-Dhaenens) 

·  Objectnaam

tekening 

·  Objectnummer

000019

·  Collectie

Tekeningen

·  Vervaardiger

Jules DE BRUYCKER 

·  Beschrijving

Man zittend met linker been opgetrokken en rechterbeen gestrekt, een boek lezend. Overwegend zwart-grijze kleuren. 

·  Materiaalbeschrijving

Man zittend met linker been opgetrokken en rechterbeen gestrekt, een boek lezend. Overwegend zwart-grijze kleuren. 

·  Datering

1906 – 1906 

·  Materiaal

papier (drager) papier (drager) contekrijt (picturale laag) inkt (picturale laag) 

·  Techniek

tekenen (geheel) 

·  Afmetingen

(drager) hoogte 310 mm (drager) breedte 244 mm (drager) hoogte 395 mm (drager) breedte 357 mm (lijst) hoogte 643 mm (lijst) breedte 517 mm (lijst) diepte 35 mm 

·  Opschriften en merken

signatuur (rechtsonder) : De Bruycker 1906 


Tekening 1

1870—1945

Cies De Kalle, 1907

houtskool
287 x 187 mm

Het hier gekozen model is Georges Van de Walle (1861-1923), bijgenaamd Cies De Kalle (kalle is het Gents woord voor kauw, de vogel die hem steeds gezelschap hield). Deze Gentse kunstschilder is één van de vertrouwelingen van de eerste Latemse kunstenaarsgroep. Met talent schildert hij kleine doeken in verfijnde kleuren, veelal landschappen en dieren. Op een gegeven moment lijdt Van de Walle aan achtertvolgingswaan. Hij sterft in 1923 in het Guislain, het psychiatrisch ziekenhuis te Gent.

Broodzakken

  Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...