De 22 etsen die werden aangekocht voor de provinciale kunstcollectie, dateren uit de jaren 1927 tot 1944. Een vijftal werken behoren tot de vroegste fase (1925-1930) in zijn grafisch werk. De thematiek die Verdegem toen behandelde is tweevoudig: enerzijds de circuswereld, anderzijds de menselijke figuur (hoofden, naakten en groepscomposities). Deze beide thema’s zijn in de collectie vertegenwoordigd: Clown-masker, Dansende boeren en Féminité. In dit vroege werk stelde de jonge kunstenaar nog geen overdreven moeilijke eisen wat compositie betreft. Meestal gaat het om afzonderlijk voorgestelde figuren, zonder enige gezochtheid in houding of gebaar. De tweede (vruchtbaarste en ook beste) fase van Verdegems etskunst vangt aan in 1936 en eindigt omstreeks 1945. Uit die periode van volle meesterschap werden o.m. volgende etsen verworven: Liggend naakt, Mélodie Ravelienne, Liggende, Baadsters en Dansende boeren. Het hoofdmotief van de etsen (composities met meerdere figuren te samen) is de circuswereld, het kind en de vrouw. De Franstalige titels putte hij uit de lyriek van de Franse Symbolisten, denk aan Charles Baudelaire. De etsen uit deze tweede creatieve periode getuigen van een creatief rijke inspiratie , een gevoelige psychologische uitbeelding en een virtuoze beheersing van de techniek.
Paul Huys: "Onloochenbaar blijven de academische wortels waaraan Verdegem zich voedt en waaraan hij een zekere grootsheid ontleent, al zijn de rijpste werken diegene waarin hij dat academische te buiten treedt. Wanneer we, ondanks onbetwistbare stijlinvloeden hier en daar, toch kunnen spreken van een eigen, authentieke Verdegem-stijl, dan zijn andere elementen daarvoor bepalend. Wij zouden kunnen wijzen op de onuitputtelijke vindingrijkheid in het variëren van een toch vrij beperkte reeks motieven en op de virtuoze durf in de uitbeelding van houding en gebaar door middel van vergroting, vogelperspectief e.d. Het meest eigen kenmerk van Verdegems grafiek is misschien nog de trefzekerheid van het lijnenspel. Het is opvallend hoe in zijn etsen de lijn zoveel belangrijker is dan het zwart-wit, hoe ze bij momenten a.h.w. een zelfstandig karakter krijgt."
- Datering1937 – 1937
- Materiaal
- Techniekgeëtst (drukprocédé)
- Afmetingenhoogte 20.1 cm breedte 15 cm
Ets van Jos Verdegem Kopen | Etsen en Gravures
https://antiek.aanbod.be/ets-van-jos-verdegem
Féminité 1/20 1930 2 état van Jos Verdegem . Gentse schilder.
Kenmerken: Staat: Goede staat, Kopen in Gent
Geen opmerkingen:
Een reactie posten