dinsdag 22 oktober 2019

Annie Gansbeke


Annie Gansbeke: confrontatie met JDB

Heusdense exposeert in haar favoriete plek op Korenmarkt
Annie Gansbeke toont Stadshal in Sint-Niklaaskerk
08/09/2012 om 09:50 door Geert Herman (Nieuwsblad)

DESTELBERGEN/GENT - Kunstenares Annie Gansbeke uit Heusden heeft iets met de Sint-Niklaaskerk. 'Ik ben er zot van. Hier vind ik ruimte, openheid en rust. Moeilijk uit te leggen. Gewoon, hier ben ik gelukkig. En mijn schilderijen ook. De lichtinval is hier schitterend, en elders heb ik geen plaats voor mijn monumentale werken.' Naar aanleiding van Open Monumentendag exposeert ze er haar eigen werk samen met dat van haar favoriete kunstenaar Jules de Bruycker (1870-1945). De Heusdense waagde zich ook aan een schilderij van de omstreden Stadshal, in felle, dikke rode lijnen.

Annie Gansbeke (60) was enkele maanden geleden al te zien in haar favoriete kerk, tijdens de Gentse avondshopping. Toen maakte ze speciaal voor de gelegenheid een vierluik 'To the Top', over de Sint-Niklaaskerk. 'Ook nu heb ik een tweedimensionaal werk gemaakt, dat uit vier panelen bestaat. Daarin zijn de binnenkant en de bogen van het schip van mijn favoriete kerk te zien, en ook de schaapstal komt nadrukkelijk op de voorgrond', vertelt de kunstenares.

Daarnaast stelt de Heusdense op de tweedaagse Xpo in Gent ook een zestal van haar bekende aquarellen met bloemen tentoon. Gansbeke past de natuur altijd aan aan haar eigen ideeën. Meestal laat ze de kleuren naar oranje en rood evolueren, met de glacis-techniek. 'Een transparante verf die laag boven laag gelegd wordt, wat een mooi kleurenspektakel oplevert', vertelt ze.

In de Sint-Niklaaskerk confronteert ze haar eigen werk met de etsen van haar leermeester Jules De Bruycker. 'De beste etser van ons land. Ik liet mij al tijdens mijn opleiding aan de Gentse Academie inspireren door zijn werk.' De tentoonstelling van dit weekend heet Confrontatie en stelt de tekeningen en etsen van De Bruycker in het koor van de kerk tegenover de schilderijen van Annie Gansbeke in het schip. In het kader van Open Monumentendag kan u er zondag tussen 10 uur en 18 uur ook een reeks detailfoto's bekijken over de renovatie van het orgel.

De Xpo Confrontatie met werk van Annie Gansbeke en Jules De Bruycker loopt vandaag zaterdag 8 én morgen zondag 9 september in de Sint-Niklaaskerk tussen 10.00 uur en 18.00 uur.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...