Bespreking – Kunstkring Jan De Cooman
De verschillende technieken kreeg hij geleidelijk onder de knie: eau-forte, droge naald, vernis mou, burijn, aquatint, combinaties van verschillende technieken (o.a. voor de prachtige etsen over “Averbode”:eau-forte, burijn en droge naald) heeft hij meesterlijk op papier gebracht. Toch zal men nooit De Cooman op één lijn zetten met grootmeesters als Dürer, Rembrandt of, dichter bij ons, Jules De Bruycker en Felicien Rops, omdat De Cooman te veel visie is en te weinig imaginatie, te nauwkeurig en te verstandelijk werkt en te weinig plaats laat aan de transpositie m.a.w. hij tilt het onderwerp te weinig vanuit de banale realiteit in de geestelijke sfeer.
donderdag 14 februari 2019
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Bankbiljetten
https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...
-
Constantinus De Bruycker (1823-1896), een neef van de vader van JDB en een kunstschilder met een zekere reputatie (hij participeerde aan de ...
-
Hotel Ganda Wanneer Karel van de Woestijne ca. 1910 uit Brussel op bezoek kwam naar Gent, logeerde en at hij in het hotel-restauran...
-
Jef Singelijn (1860-1932) (Sngelyn RS) – Buydens Rue du progrés 11 Aalst Topverzamelaar en Aalsterse nijveraar, die samen met R...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten