"Er is een rechtstreekse link tussen “La Peinture Française” en wat na WO II “La Jeune Peinture Belge” geworden is, een groep kunstenaars die rijp waren om zich, bij wijze van bevestiging van hun eigen intuïtie, te laten inspireren door de Parijse kunstscène uit het interbellum. De leden van “La Jeune Peinture Belge” (1945-1948) waren vooral Waalse, Brusselse en enkele Antwerpse kunstenaars. Gent viel daar wat buiten. Men kan zich overigens afvragen of het ganse Latemse Schoolavontuur uiteindelijk voor het Gentse artistieke leven niet eerder een nadeel is geweest. Daardoor was er, op Jules de Bruycker (1870-1945) na, geen goede voeding voor een stedelijke kunst. Toch werd ook in Gent “La Peinture Française” ingevoerd. En dit door een zeer merkwaardige kunstenaar, Jos Verdegem, die we hier opnemen, niet alleen omdat hij een grote invloed gehad heeft op het na-oorlogse artistieke leven in Gent, maar ook omdat hij tot de besten behoort van de nog teveel ondergewaardeerde generatie die rond 1900 geboren is en die ook na ’45 haar oeuvre verder ontwikkeld heeft. "
zaterdag 12 januari 2019
Latem stad natuur
De metropool van de kunst in de jaren twintig (L’Ecole de Paris) — Aspecten van de Belgische kunst na '45
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Bankbiljetten
https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...
-
Constantinus De Bruycker (1823-1896), een neef van de vader van JDB en een kunstschilder met een zekere reputatie (hij participeerde aan de ...
-
Hotel Ganda Wanneer Karel van de Woestijne ca. 1910 uit Brussel op bezoek kwam naar Gent, logeerde en at hij in het hotel-restauran...
-
Jef Singelijn (1860-1932) (Sngelyn RS) – Buydens Rue du progrés 11 Aalst Topverzamelaar en Aalsterse nijveraar, die samen met R...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten