maandag 7 januari 2019

Foto met bolhoed

JDB (?) met bolhoed al tekenend.


John schreef mij daarover:

Deze foto is opgedoken voor het eerst bij een publicatie van het M.S.K.G. en overgenomen in de catalogus van de expositie van Spencer University.

Zelf, heb ik altijd mijn twijfels gehad, omdat hij daar nogal zwaar opstaat.

Ik heb deze foto voorgelegd aan de dochter Andrée in het bijzijn van haar man (een vulgaire havenarbeider die met een vrouw getrouwd was van betere stand)
De dochter antwoordde, dit is niet mijn vader.
Maar de schoonzoon beaamde van wel.
En, dat hij zich herinnerde dat hij zijn voeten buitenmaats zette.
Maar, toen hij getrouwd is, (met de dochter)  is De Bruycker 14 dagen daarna overleden, dus veel kan hij hem niet gezien hebben.

Uiteindelijk, is de dochter dan ook bijgedraaid en vertelde zij, "het zou wel kunnen”

Op zijn tekeningen, staat hij dikwijls als linkshandige afgebeeld.
Op de foto’s is hij rechtshandig.
Dit zou komen omdat hij zijn zelfportretten allemaal tekent via een spiegel.

PS
Rechtshandig? Linkshandig?
Op de tekeningen en foto's staat JDB steeds als linshandig afgebeeld (zijn pijp houdt hij wel rechts vast maar dat is begrijpelijk als hij met de linkse hand tekent).

JDB heeft wel zo'n sikje gehad (zie andere beelden). Ik denk aan de aquarel (met sik en bolhoed):




PS

D.041 CATALOGUS EXPOSITIE SPENCER MUSEUM OF ART

Kansas, Lawrence U.S.A. 1996.
Wisconsin-Madison U.S.A 1996.
Georgia, Athens U.S.A. 1997.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bankbiljetten

  https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf   “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...