Van de Woestijne over Maeterlinck (JDB)
http://dighum.uantwerpen.be/cti/html/1922-09-02_vandewoestijne_maeterlinck.html
Zelfs waar wij, in die "Serres chaudes", naklank van Verlaine en Laforgue, eene ziel ontdekten die de uiterlijke beelden versmaadde om hare pijnlijke naaktheid en de misère van hare wonden te vertoonen: zelfs dààr vonden wij Gent in terug, want onszelf. De Gentsche gedruktheid, loom als nergens elders, de bittere ontmoediging die ze wekte, het lamme gebaar dat ze te weren bedoelt (lag ze niet over de doeken van Albert Baertsoen? Zou ze later niet om hare onmacht spotten in de eerste etsen van Jules de Bruycker?), zij was onafwijsbaar in deze stemmingsverzen, stemming die niet gaat buiten atmospheer.
dinsdag 27 november 2018
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Bankbiljetten
https://museum.nbb.be/sites/default/files/2022-08/Onze_biljetten_bestaan...149_jaar.pdf “Zo kwam de Bank in 1939 terecht bij Jules De Br...
-
Constantinus De Bruycker (1823-1896), een neef van de vader van JDB en een kunstschilder met een zekere reputatie (hij participeerde aan de ...
-
Hotel Ganda Wanneer Karel van de Woestijne ca. 1910 uit Brussel op bezoek kwam naar Gent, logeerde en at hij in het hotel-restauran...
-
Jef Singelijn (1860-1932) (Sngelyn RS) – Buydens Rue du progrés 11 Aalst Topverzamelaar en Aalsterse nijveraar, die samen met R...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten