"Het is een dualiteit
die kenmerkend is voor Gent.  Met  de wereldtentoonstelling van 1913  in aantocht  rees
de vraag naar een  herkenbaar en
makkelijk communiceerbaar beeld van de stad. De  drie torens van Gent werden vrijgemaakt. De aanleg van de
Sint  -  Michielshelling als een balkon over de stad leverde
uiteindelijk het  iconografisch  synthesebeeld op van de drie torens van
Gent. Heins  vond dat deze reductie
van Gent tot één beeld de stad geen recht aan  deed. Gent is een fragmentarische stad en moest volgens hem
zo  voorgesteld en beleefd worden.
Bart Verschaffel omschreef eind de 
jaren  tachtig Gent als een
stad zonder gezicht, zonder duidelijk 
centrum. De vrijmaking van de monumenten in de historische stad  creëerden geen centrum of helderheid,
maar een leegheid. "
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
- 
De Saedeleer (1867-1941) studeerde aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten o.a. bij Théodore-Joseph Canneel. Zie zijn verblijf in het P...
 - 
Jules De Bruycker | MSK Gent Jules De Bruycker Een veelzijdige tekenaar 23.10.20-23.01.21 Tentoonstelling Naar aanleiding van zijn 150e gebo...
 - 
Op de broodzakken bij een 100-tal bakkers in het Gentse prijkt vanaf morgen een reproductie van een werk van Jules De Bruycker en een QR-c...
 
Geen opmerkingen:
Een reactie posten