"Het is een dualiteit
die kenmerkend is voor Gent. Met de wereldtentoonstelling van 1913 in aantocht rees
de vraag naar een herkenbaar en
makkelijk communiceerbaar beeld van de stad. De drie torens van Gent werden vrijgemaakt. De aanleg van de
Sint - Michielshelling als een balkon over de stad leverde
uiteindelijk het iconografisch synthesebeeld op van de drie torens van
Gent. Heins vond dat deze reductie
van Gent tot één beeld de stad geen recht aan deed. Gent is een fragmentarische stad en moest volgens hem
zo voorgesteld en beleefd worden.
Bart Verschaffel omschreef eind de
jaren tachtig Gent als een
stad zonder gezicht, zonder duidelijk
centrum. De vrijmaking van de monumenten in de historische stad creëerden geen centrum of helderheid,
maar een leegheid. "
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Daumier
Honoré Daumier, Het drama (ca 1860) (oil on canvas)
-
Constantinus De Bruycker (1823-1896), een neef van de vader van JDB en een kunstschilder met een zekere reputatie (hij participeerde aan de ...
-
D.135 ALBUM "SITES ET VISIONS DE GAND" checken of ik geen werken bespreek na de aankondiging van het verschijnen van...
-
Hotel Ganda Wanneer Karel van de Woestijne ca. 1910 uit Brussel op bezoek kwam naar Gent, logeerde en at hij in het hotel-restauran...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten