De tekening (A0064).
De ets: LA MOISSON (077 en A) 1916
Zie de graanoogst als thema... (zie tekening: Le repos des Moisseurs)
JDB situeert de scène op een rustige mooie zomerdag onder
een brandende zon. We
zien een karikatuur van een zelfvoldane keizer (met immens zwaard, zoals hij
vaal in karikaturen wordt afgebeeld) die tevreden blikt over het werk van “the
grim reaper”. Dat doet hij in
gezelschap van de Dood die kauwt op een korenaar. De figuur draagt ook een zeis
(nog een symbool voor de dood). De Dood als een molenaar en maaier. En de
Keizer blijkt in dienst van de dood.[RS1] Op het
land zien we een skelet – Magere Hein- maaien. JDB grijpt terug naar de vroeg
Middeleeuwse symboliek waarin de dood afgebeeld wordt als een skelet met een
zeis. Macaber en grotesk[RS2].[RS3]
[RS2]“The
outsized face that stares out from the dark of the windmill seems to be a
direct quotation from Bruegel's Dulle Griet (Antwerp, Museum Mayer van den
Berghe), but it is probably just the remains of an abandoned composition”.
(Goddard)
[RS3]( zie
tekening: De lijn overheerst hier ook weer…)
“… in middeleeuwse voorstellingen van de graanoogst gewerkt
wordt met een sikkel, een pik, of een werktuig dat het midden houdt tussen een
pik en een zeis.”…
PS
PS
de ets La moisson
(1916) (077-077A) (1re épreuve avant aciérage).
52,6 x 42,6 cm "L'oeuvre gravé de Jules De
Bruycker" G. Leroy 1933, cf. no. 5
Vente aux enchères De Bruycker Jules 1870 1945 Belgique La
maison Jean…
https://www.gazette-drouot.com/lots/974711
Geen opmerkingen:
Een reactie posten