Deze afbeelding is een tekening van De Bruycker's vrouw zijnde Raphaëlle De leyn |
Hij deed beroep op een ander model welke hij de positie liet innemen die de kleine Eva innam voor Frits van den Berghe
D.123 DE KLEINE EVA
Getekend door Jules De Bruycker.
Hij deed beroep op een ander model welke hij de positie liet innemen die de kleine Eva innam voor Frits van den Berghe
De kleine Eva werd ook diverse malen getekend door Jules De Bruycker
Diverse malen getekend door Jules De Bruycker
Als er één schilder is waar De Clercq voor de oorlog hoog
mee oploopt is het Gust De Smet, waarin hij ‘de echte schilder’ onderkent. Als
Gust zich in november 1912 vestigt aan de Godshuizenlaan
nr. 357 namen contacten sterk toe. De Clercq is gedesillu sioneerd in de
politiek en is toe aan ‘grote interpretatieve kunst van aloude gegevens m en
episch karakter’ met name Bijbelverhalen. Ook De Smet en Van den Berghe hebben
Latem en het luminisme vaarwel gezegd en zijn op zoek naar nieuwe vormen.
“Frits’ atelier aan de Coupure is de ontmoetingsplaats. Uit
die periode dateert ook het portret van De Clercq door Léon De Smet. Als Frits
een affaire begint met actrice Stella Van de Wiele waarvoor hij op de duur zijn
gezin in de steek laat, hebben de drie een gemeenschappelijk thema gevonden nl.
‘la femme fatale’. Gust schildert in 1913 het schilderij Eva ook nog De
Zondeval of De Appel genoemd. In De Clercqs roman Harmen Riels beleeft de
hoofdfiguur een eerder platonisch avontuur met ene Noirette en als dichter
waagt hij zich nog voor de oorlog met De Appel en De Leeuwerik aan dezelfde
thematiek. “
http://www.rene-de-clercq.be/RDCweb/eigenpublicaties/EindwerkJoostRDCenGent.pdf
René de Clercq
(1877-1932)
Gust De Smet
Geen opmerkingen:
Een reactie posten